Att jobba hos oss - artiklar

Ett riktigt coolt jobb

Publicerad 2015-12-05

Du gillar bilar? Check.
Du är bra på att meka? Check.
Du gillar att resa? Gärna jorden runt? Check.
Då vet vi drömjobbet för dig.

De är ett tajt gäng. Mycket bus och skoj mellan varven, men när det är dags att jobba är koncentrationen total. Alla vet vad de ska göra, platserna är fördelade, alla har sin viktiga roll.

Team #1 väntar på klartecken att få sätta igång med Sébastien Ogiers bil, som står innanför avspärrningen och inte får röras. De har haft sin briefing och de är redo.

De senaste åren har Volkswagen Motorsport dominerat totalt i World Rally Championship (WRC). Efter noggranna förberedelser tog man steget in i världens hårdaste motorsport. Kvittot kom direkt på att planeringen var korrekt.

Sébastien Ogier och kartläsaren Julien Ingrassia blev världsmästare redan första året i förar-VM 2013 och Volkswagen vann dessutom märkes-VM. Samma bedrift 2014 – och nu: ledning igen i årets världsmästerskap.

Andreas Mikkelsen är i rampljuset direkt när han kliver ur bilen.

Hur gick det? Andreas Mikkelsen är i rampljuset direkt när han kliver ur bilen.

Att få titta in bakom kulisserna och se denna väloljade apparat på nära håll är enormt spännande.

Sébastien Ogier/Julien Ingrassias bil, världsmästarbilen, är #1. Jari-Matti Latvala och codrivern Miikka Anttila har #2. Andreas Mikkelsen med Ola Flöene i högerstolen har #9. Det är lika med deras placeringar i VM förra året.

Och världens bästa förare måste naturligtvis ha världens bästa uppbackning för att lösa uppgiften. Var och en i teamet bidrar till resultaten, ingen räknas bort.

Det är tre helt skilda temperament som ska hantera bilarna, vilket förstås betyder att mekaniker och konstruktörer också måste ta hänsyn till tre olika körstilar och behov.

Teamet består under en tävling av 60 personer. Totalt är hela 200 personer sysselsatta på Volkswagen Motorsport i Hannover.

Varje bil finns i två uppsättningar. Efter tävling plockas den använda bilen ned i molekyler, analyseras, repareras, justeras. Den andra är då redan tävlingsklar och på väg till nästa rally, någonstans i världen.

I teamet finns människor av 20 nationaliteter. I ett globalt mästerskap finns det många fördelar med kunskaper från hela världen.

Behöriga mekaniker har armbindel.

Under tävling hanteras de tre tävlingsbilarna med största noggrannhet. Varje bil har fyra fasta mekaniker, men de hjälps också åt mellan bilarna, så upp till åtta personer kan jobba på en bil när det behövs. Och det gör det ibland.

Rally Sweden brukar oftast räknas som relativt skonsamt mot bilarna. Det finns oftast snövallar att ta stöd mot, men givetvis kan vad som helst gömma sig under snön om man kommer vid sidan om spåret.

Rally Argentina i slutet av april är däremot känt för att vara extremt krävande. Steniga vägar, damm som hänger kvar i luften, vatten med okänt djup forsar över vägen, slingriga bergsvägar, raka fullfartspartier. Och när förarna får prestera på sitt allra yttersta gäller det mekanikerna också. Stenhårt jobb i varje service krävs för att reparera och byta trasiga delar.

Redan innan bilen kommer från sträckan till serviceplatsen vet varje gäng vad som behöver göras. En kort genomgång hålls med gruppen, ansvar fördelas, reservdelar plockas fram.

När bilen rullar in på sin plats har den redan kollats av besiktningen innan någon i teamet får röra den. Väl på plats hägnas den in i väntan på klartecken från tävlingsfunktionärerna.

Då är det verkligen en kamp mot klockan. Vid varje bil hänger den obevekliga nedräkningen som säger när servicen måste vara klar. Det är spännande att följa teamen och klockan, se förarna komma släntrande i dunjacka och varma tossor utanpå förarskorna bara minuten före deadline. Mekanikerna torkar av det sista, säkrar att de gjort allt. Några sekunders skämt och skratt, sedan sitter föraren i bilen och blicken skärps.

Då är det dags för allvar igen.

Text och foto: Lena Grape Lilliehorn


Tre som mekar i världsklass

Marco Moreiras, 39

Mekaniker i huvudsak hos #1 Ogier
Hemort: Lissabon, Portugal.
Familj: fru och våra två barn.
Intressen: familjen.
Varit med i teamet: tre år.
Kom med i teamet: rallyvärlden är som en stor familj. Jag frågade om det fanns intresse för mig och de visste vem jag var.
Gör i teamet: specialist inom växellåda och motor, men gör allt.
Tycker om Sverige: fin miljö, vänliga människor – och passionerade!
Favoritrally: Finland. För den vackra naturen, publiken och känslan som publiken förmedlar till förarna och hela teamet.


Edward Smith, 25

Mekaniker i huvudsak hos #2 Latvala
Hemort: numera Hannover, Tyskland. Född och uppvuxen på Nya Zeeland.
Familj: svensk flickvän.
Intressen: mountainbiking, skidåkning – helst i Åre, snowboard, titta på film.
Varit med i teamet: tre år.
Kom med i teamet: mekade åt min bäste vän i rallyteam på Nya Zeeland. Frågade vad jag skulle göra för att få jobb i VW-teamet. Svaret blev: ”se till att vara i Hannover i januari 2011”. Det var jag.
Gör i teamet: chassimekaniker.
Tycker om Sverige: såg en snygg tjej på Instagram som åkte mountainbike. Nu har vi varit tillsammans i två och ett halvt år.
Favoritrally: Finland och Mexiko – för atmosfären.


Arnaud Libois, 31

Mekaniker mest hos #9 Mikkelsen
Hemort: Namur, Belgien.
Familj: flickvän och son på 6 månader.
Intressen: fitness och familjen.
Varit med i teamet: tre år.
Kom med i teamet: mekade i ett belgiskt rallyteam och hörde att det behövdes folk till ett test över jul- och nyårshelg.
Gör i teamet: chassimekaniker, specialist på setup.
Tycker om Sverige: är i Sverige för första gången och undrar var snön är?
Favoritrally: Australien är speciellt. Vad som än händer är det fina förhållanden och en ”nice fight”.